Fords trendrapport 2020: Udbredt ensomhed og mindre tillid
I en tid fuld af skiftende forbrugsvaner og teknologiske landvindinger kan det være overvældende at følge med i verdens udvikling. Fords årlige trendrapport vender blikket mod 2020 og fortæller om tendenser, der vil præge det nye år.
Fords Trend Report 2020 er den ottende i rækken af Fords årlige trendundersøgelser og bygger på besvarelser fra 14 forskellige lande i både Nord- og Sydamerika, Asien, Europa og Mellemøsten. Den globale undersøgelse fastslår blandt andet svigtende tillid til brands blandt forbrugerne – og hvordan virksomheder kan vinde tilliden tilbage.
“Verden forandrer sig hurtigere og hurtigere, og hvis tilliden til virksomheder og brands mangler blandt forbrugerne, er der mange af dem, der føler sig ekstremt overvældede af alle de nye tilbud. Forbrugerne efterspørger virksomheder med hjertet på rette sted, men virksomheder skal også give dem en grund til at tro på det. Hos Ford er vi fortsat fokuseret på at gøre kundernes hverdag lettere og verden bedre, så vi sammen kan bygge tillid, der skaber fremdrift,” forklarer Sheryl Connelly, Fords globale chef for forbruger- og fremtidstrends.
Konklusionen i Fords globale trendrapport peger i retning af, at folks tillid – eller manglen på samme – til venner og bekendte, embedsmænd og virksomheder har en afgørende indflydelse på deres hverdag.
Derudover finder rapporten frem til andre forbrugertendenser, der omfatter:
Helt alene: Ensomhed er blevet en global epidemi og er især udbredt blandt unge. 62 procent af adspurgte Generation Z’ere er enige i udsagnet ”Jeg føler mig regelmæssigt ensom”, mens 50 procent er enige i udsagnet ”Jeg føler mig ofte ensom omkring andre mennesker.”
Under overfladen: Der er stigende interesse i at undersøge elementerne, der ligger til grund for opbygningen af forbrugertillid. Forbrugerne vil gerne tro på, at virksomheder har hjertet på rette sted, men de kræver transparens for at blive overbevist. 67 procent af adspurgte voksne er enige i udsagnet ”Når et brand mister min tillid, kan den ikke vindes tilbage igen.”
Værdier er vigtige, men...: Forbrugere efterspørger brands, der arbejder ud fra et værdibaseret mindset i stedet for et produktbaseret mindset – selvom det ikke altid har indflydelse på deres købsbeslutning. 59 procent af adspurgte voksne erklærer, at de er mere interesserede i et brands købsbekvemmelighed end brandets værdisæt.
Store forventninger: I takt med at nethandlen stiger, gør forbrugernes forventninger til brands også. 67 procent af adspurgte voksne er enige i udsagnet ”Jeg har større forventninger til brands i dag, end jeg havde engang.”
Det grønne paradoks: Forbrugere er på verdensplan blevet mere bekymrede for klimaforandringer. Alligevel oversættes bekymringen ikke nødvendigvis til ændring af adfærd: 64 procent af adspurgte forbrugere, der ikke har ændret forbrugsadfærd til gavn for miljøet, begrunder det med, at de ikke tror på, de kan gøre en forskel.
Identitet er afgørende: Snakken og sproget omkring identitet er i udvikling – ikke mindst forståelsen af, at identitet skabes af både synlige og usynlige egenskaber såsom seksuel identitet, herkomst, religion og andet. Samtidig erklærer blot 67 procent af adspurgte voksne sig enige i udsagnet ”Jeg forstår begrebet kønsfluiditet.”
Anden gang er lykkens gang: Nye upcycle-virksomheder har moderniseret genbrug på globalt plan. Bevægelsen for den såkaldte re-commerce vokser og udgøres af sofistikerede og markedskyndige forbrugere, der puster nyt liv i genanvendt tøj, elektronik, husholdningsartikler og andre varer – og flere forbrugere slutter sig til. 60 procent af voksne adspurgte er enige i udsagnet ”Jeg er mere åben over for at købe brugte varer, end jeg var for fem år siden.”
Læs hele Fords trendrapport for 2020.
Nyheder og events
-
I dag kørte den nye Ford Explorer over målstregen i Nice efter en rejse gennem…
-
Fords nye elbil: Ford Explorer er en klar danskerfavorit med priser fra 299.990 kr.
Fra i dag er det muligt at bestille den nye Ford Explorer. Med en imponerende… -
Ford Pro hylder de hårdtarbejdende selvstændige virksomhedsejere
De findes overalt. I små og store byer kører selvstændige virksomhedsejere hver… -
Ford Transit Custom MS-RT og Ranger MS-RT gør arbejdsdagen ekstra sjov
Ford Pro har i dag afsløret Fords eksklusive serie af varebiler under mærket… -
Ny Ford Puma er klar til fremtiden
Ford Puma kommer nu i et nyt og lækkert design med seneste teknologi, der tager… -
Ny Transit Connect PHEV kan køre op til 110 km på ren el
Den nye Ford Transit Connect får sat strøm til, når den inden længe lanceres… -
Ford er klar med tre lynhurtige biler til 24-timers løb
Sæsonen for motorløb sparkes i gang i denne weekend med det internationale 24-timers… -
Fords nye Transit Courier har fået vokseværk
Den helt nye Transit Courier er landet og bliver nu leveret til Fords første… -
Fie er Fords første kvindelige Master Tekniker
I går færdiggjorde Fie Dissing, som den første kvinde i Danmark, uddannelsen… -
Dansker-favoritten, Ford Kuga Plug-in Hybrid, står endnu stærkere med nyt design
Den populære PHEV, Ford Kuga Plug-In Hybrid, har fået et omfattende facelift… -
Ford Danmarks ukronede konge abdicerer og takker af efter 52 år
Fords danske eftermarkedschef, Erling Kaas, har efter 52 års tro tjeneste i… -
Ford E-Transit: Skandinaviens første elektriske trossebil på Aarhus Havn
Ford Pros elektriske E-Transit er en fast del af arbejdet på Aarhus Havn, hvor…
Der tages forbehold for trykfejl, ændringer og prisændringer